Sunday 29 September 2013

Sindrom Baby Blues


Pernahkah anda dengar atau sinonim dgn Meroyan? Atau dlm bahasa moden di kenali sebagai gejala "baby blues"

Biasanya perkara ini terjadi selepas 4-5 hari bersalin.Apakah punca berlakunya baby blues ini?

Ibu yang baru bersalin mengalami perubahan dari segi fizikal dan mental. Ibu memerlukan rehat yang mencukupi untuk pulih semula. Perubahan hormon akan mempengaruhi emosinya. Perubahan ini mungkin memberi kesan kecil dan  mungkin memberi kesan yang besar mempengaruhi ibu. Perasaan ini mungkin hanya akan hilang selepas beberapa minggu.

Ibu akan mengalami tekanan perasaaan, berlaku perubahan besar dalam hidupnya untuk menguruskan bayi. Dia akan rasa tanggungjawab bertambah dan perlu menguruskan pelbagai perkara. Perkara ini biasa terjadi kepada ibu yang baru melahirkan anakSekiranya emosi ibu masih tidak stabil, ibu mungkin mengalami apa dipanggil baby blues. Jika alami perasaan baby blues , akan mengambil masa lebih lama untuk hilang, mungkin sehingga dua bulan. Ini boleh terjadi sekiranya ibu yang alami tekanan tidak mendapat sokongan pihak suami dan orang sekelilingnya. Ibu akan jadi seorang pemarah, sedih dan tertekan. Ini semua membuatkan keadaan semakin teruk. Tekanan ini mungkin hilang dan datang semula.

Bagi mengelak masalah baby blues , dapatkan rehat yang cukup dan makan dengan betul. Pemakanan penting untuk cepat sembuh dan kembali cergas. Elak pemakanan yang tidak sihat seperti makanan diproses. Makanan ini hanya menburukkan keadaan. Kerana itu amalan berpantang ketika bersalin perlu diikuti. Elak makan makanan yang tidak sesuai dengan badan ketika dalam pantang.

Peranan suami untuk membantu isteri, sentiasa ambil berat terhadap isteri. Sekiranya isteri ingin mengadu sesuatu, dengar luahannya. Jangan menjatuhkan semangatnya dengan memberi pendapat yang negatif. Hiburkan hatinya. Fikirkan kesusahan isteri alami lebih sukar daripada apa yang suami lalui. Sekiranya perlu, bawa isteri berjalan-jalan untuk menenangkan perasaaannya. Beri kata-kata perangsang.

Sekiranya nampak kesan baby blues yang teruk kepada ibu, perlu ambil tindakan berjumpa dengan doktor. Suami atau orang keliling perlu kenalpasti keadaan ini. Jika berlaku salah faham keadaan ini, akan memburukkan keadaan. Bantuan doktor diperlukan untuk atasi masalah ini

Sebagai orang Islam banyakkan berZikir & mendengar ayat suci Al quran utk ketenangan jiwa

Ingin iolss cadangkan di sini ibu-ibu yg sedang berpantang utk amalkan pengambilan B COMPLEX kerana ia bertindak sbg penenang/anti-stress.Kajian klinikal membuktikan kadar B3 yang rendah dapat menyebabkan depresi dan seterusnya meninggikan kadar utk menjadikan seseorang psyco/sakit mental.
Oleh itu pengambilan B COMPLEX amatlah di galakkan tak mahal pon uolss sekian...hanya RM53.75 utk 120bj bekalan utk 4bln tau 

1 bulan hanya RM13.50 shj!! 

Selain tu uollss akn dapat bonus 2 dlm 1 iaitu kulit yang cantik berseri & sihat ❤️




Tips Kecantikan Datin Norjuma
Sangat teruja melihat kulit Datin Norjuma dan penjagaan badan semasa/selepas berpantang. Sejak dari awal2 glamer dan selepas bergelar ibu, Datin Norjuma masih lagi mantain. Terbaik dan nak jadi sumber inspirasi!!

Nak taw Datin Norjuma ambil supplement apa? haaaaa, ambik B COMPLEX ok! Sejak dari kecil lagi!!!


"Less is more, tak perlu mekap lebih-lebih. Saya dididik sedari kecil sentiasa mengambil supplemen seperti vitamin B-Complex selepas bersarapan pagi. Juma turut mengakui bahawa pengambilan air suam sekurang-kurangnya 2 liter sehari adalah amalan wajibnya bagi menjamin kesihatan badan dan agar kulit tidak menjadi kering"

Tak rugi kan? Kalo nk order pm me ya 😉


UNTUK KONSULTASI/BELIAN

Sms/Wasap 0127328203

No comments:

Post a Comment